Sorry you have no rights to view this entry!
Log ind
-
Nyheder
Tilmelding til nyhedsbrev
Yokohama 1600 Challenge besøgte torsdag, fredag og lørdag den tyske bane Lausitzring. Et imponerende anlæg og en noget anderledes bane end man kender fra Danmark. De 12 kørere som deltog fra Yokohama 1600 Challenge, delte under træning, kvalifikation og i de to heats banen med 10 af de danske Yokohama SuperCup kørere. Så der var flere ting for kørerne at have fokus på, når de hurtigere SuperCup biler suste forbi. De fleste i feltet ankom til Lausitzring i løbet af torsdagen og sidst på eftermiddagen torsdag kunne teams og kørere begynde opstillingen i paddocken.
Foto: Agnes S,
Der var ikke mangel på siddepladser på den store tyske bane.
Fredag kl. 09:50 gik den frie træning i gang og måske var det ikke overraskende Jesper Gregersen og Mathias Valentin, som hurtigt lagde sig i front med nogle gode tider. Steffen Larsen som til denne weekend vendte tilbage i klassen viste også at han og Sciroccoen ikke havde glemt, hvordan man kører hurtige tider hjem. Mikkel Gregersen som heller ikke deltog til Midsommerløbet på Padborg Park, vendte også stærkt tilbage og Sciroccoen så ud til at vise gode takter på den lange tyske bane. Han endte dog træningen med en punktering og måtte stille og roligt køre bilen i pit. Til gengæld så træningstiderne lidt anderledes ud for de fleste af Peugeoterne, hvor der skulle justeringer til for at ændre tiderne til det bedre i kvalifikationen. Og det var ikke nemt med kun lidt over en time imellem træning og kvalifikation 1.
Kvalifikationen gik uden de store problemer. Jesper Gregersen var igen hurtigste mand på banen i tiden 2:13:490 foran Steffen Larsen med tiden 2:13:977. Tredje hurtigste var rookiekører Anders Straarup, og den unge kører beviste at både han og bilen var et godt match med den tyske bane. Han blev efterfulgt af Mikkel Gregersen, mens Mathias Valentin måtte tage til tak med den femte bedste tid.
Efter en ændring i tidsplanen blev det sidst på eftermiddagen fredag tid til heat 1. Og det blev en lidt rodet start for fire af feltets kørere efter lidt forvirring omkring hvor og hvornår heat 1 begyndte. Og det endte således med at Jesper Gregersen, Mikkel Gregersen og Anders Straarup fra team Joko Motorsport og Mirza Lovic måtte starte fra pitten. Det betød selvfølgelig at der nu skulle jagtes en del, hvis de ellers flotte kvalifikationstider skulle følges ad med deres placeringer i heatet. Og for dem viste det sig nu at heatets længde på 30 min. havde stor betydning. På gridden startede det øvrige felt; Yokohama SuperCup bilerne forrest efterfulgt af Yokohama 1600 Challenge bilerne. Efter en flot start lå Steffen Larsen i en lang periode forrest, dog med Mathias Valentin lige i hælene. De blev efterfulgt af Lukas Staub og Mikkel Njor, som også havde deres kampe. Men Gregersen brødrene havde fart i bilerne og med 5-6 hurtige overhalinger var de hurtigt at finde i den midterste del af feltet. Mikkel Gregersen kom forbi Mikkel Njor, mens storebror Jesper Gregersen i Hondaen overhalte både Mikkel Njor og Lukas Staub og indtog dermed position som 3´er. Efter Gregersen brødrene fulgte Anders Straarup i den gule Honda efter og også han kom forbi Mikkel Njor og Lukas Staub i løbet af de sidste omgange.
Foto: Agnes S
Steffen Larsen vandt første heat, foran Mathias Valentin (til venstre) og Jesper Gregersen (til højre).
Efter et par gode kampe i front mellem Steffen Larsen og Mathias Valentin, endte det således at Steffen Larsen kørte sig ind som nr. 1, efterfulgt af Mathias Valentin som 2´er og Jesper Gregersen 3´er. Anders Straarup blev 4´er lige foran Lukas Staub og Mikkel Njor. Også Mirza Lovic fik sig kørt frem i rækken efter den lidt uheldige start fra pitten og sluttede 7´er. Mikkel Gregersen som sammen med sine teamkammerater havde kørt sig godt op igennem feltet efter starten fra pitten løb tilsidst i heatet ind i problemer med bilen og måtte derfor køre i pit. De bagerste i feltet lå spredt på den store bane, og der var langt op for både Lucas Sommerlund, Henrik Eilertsen, Jimmy Bob Søgaard Jensen og Lars Christensen.
Foto: Agnes S,
Der blev samlet gode point sammen til rookiemesterskabet denne weekend for Anders Straarup (i midten), Lucas Sommerlund (til venstre) og Henrik Eilertsen (til højre)
Lørdag morgen skulle feltet og mekanikerne tidligt i gang, da kvalifikationen til heat 2 skulle køres kl. 8. Igen satte Jesper Gregersen hurtigste tid foran Steffen Larsen og Anders Straarup. Mathias Valentin og Mikkel Njor fulgte godt med i deres Suzuki Swift Sport og indtog henholdsvis 3. og 4. bedste startposition.
Heat 2 lørdag startede ikke uden spænding. Flere af kørerne får lavet en super start på gridden og efter bare 3 sving var Mathias Valentin i front og havde hurtigt fået lavet et lille forspring, men det varede en kort stund da Henrik Eilertsen på første omgang spinder og ender i sandkassen, hvilket udløste en safetycar som samlede feltet. Efter genstarten lykkedes det igen Mathias Valentin at slå et lille hul ned til nærmeste konkurrent. I midten af feltet var der dog problemer for Mikkel Njor, som spinder pga. mangel på varme i sine dæk og Lukas Staub lige efter kan ikke nå at reagere på situationen og uheldigvis rammer Lukas Staub Mikkel Njor med høj hastighed, hvilket resulterer i at Lukas må køre i pit og weekenden var derfor slut for ham. Mikkel Njor færdiggjorde heat 2, men havde fået store skader på bilen. Efter perioden med safetycar satte jagten ind for flere af feltets kørere og det lykkedes både Jesper Gregersen efterfulgt af lillebror Mikkel Gregersen at komme forbi Mathias Valentin. Gode kampe var der også mellem Steffen Larsen, Anders Straarup og Mirza Lovic, som kørte så tæt at marginalerne afgjorde, hvem der skulle indtage placeringerne fra 4 til 6. Men efter et par tætte og lige ved overhalinger lykkedes det Anders Straarup at holde placeringen som 4´er få meter foran Mirza Lovic, som nærmest kørte side om side over målstregen. Efter lidt motorproblemer til sidst måtte Steffen Larsen tage til takke med 6. pladsen. Lucas Sommerlund blev 7´er efterfulgt af Mikkel Njor, som kæmpede i den ødelagte bil. Lars Christensen måtte parkere sin Peugeot på baglangsiden med få minutter igen og det resulterede i at han desværre ikke nåede at klassificere sig. Efter Lucas Sommerlund fulgte Jimmy Bob Søgaard Jensen. Henrik Eilertsen som under safetycar perioden nåede optil feltet, måtte tage til takke med 10. pladsen.
Foto: Agnes S,
Vinderne af heat 2; Jesper Gregersen (i midten), lillebror Mikkel Gregersen (til venstre) og Mathias Valentin (til højre.
De samlede mesterskabsstillinger ser ud som følger:
DIF Danmarksmesterskabet:
Oldboysmesterskabet:
Rookiemesterskabet:
Vi glæder os allerede til næste løb, som finder sted den. 24. – 26. August til GP Danmark på FDM Jyllandsringen.
Agnes S
Velserviceret Peugeot 106 Rallye til Yokohama 1600 Challenge sælges.
Bilen har nyrenoveret motor, nyrenoveret gearkasse samt kobling med kun få kilometer på sig.
Gaz Gold undervogn samt Sparco bur.
Der medfølger en masse reservedele – heriblandt ekstra motor, ekstra gearkasse, 4 døre (2 til hver side), forskærme, kofangere for- og bag og meget mere.
12 fælge i alt, med lettere brugte dæk, fordelt på 8 tørvejrsdæk og 4 regndæk.
Sælges UDEN sæde, seler og transponder – men bortset fra det, er den lige klar til at køre ud på banen. En perfekt startpakke, hvis du vil prøve dig selv af som racerkører.
Pris: 29.995kr
Kontakt
Patrick Jensen
53860092
racerpatrick1212@gmail.com
Yokohama 1600 Challenge besøger ligesom sidste sæson igen i år den tyske bane Lausitzring, som ligger mellem Berlin og Dresden. Den. 13.-14 Juli går det løs i det tyske, når den 4. afdeling af DIF Danmarksmesterskabet skal køres.
I skrivende stund er der 13 biler tilmeldt, som drager afsted mod den lange tyske racerbane.
Mathias Valentin har efter de 3 første afdelinger lagt sig i front i det generelle mesterskab. Han fører foran Jesper Gregersen, Henrik Eilertsen og Mirza Lovic, som alle har fundet passene frem og tager turen til Tyskland. Så ingen tvivl om at der vil blive kamp om de vigtige point, når det hele går løs.
I rookiemesterskabet deltager pt. kun 3 kørere i den kommende weekend og det er Lucas Sommerlund, Anders Straarup og Henrik Eilertsen. Henrik Eilertsen ligger i spidsen og har et solidt forspring, men mon ikke de to unge kørere er klar på at give ham kamp til stregen.
Foto: Agnes Straarup
Henrik Eilertsen har gode muligheder for at avancere sig yderligere i den kommende weekend
I oldboysmesterskabet fører Henrik Eilertsen ligeledes foran Jørn Vestergaard og Jan Vestergaard, men pt. ser det ikke ud til at 2. og 3. pladsen i dette mesterskab deltager i det tyske. Så Henrik Eilertsen får denne weekend mulighed for at avancere yderligere. Tilgengæld stiller også Lars Christensen, Jimmy Bob Søgaard Jensen og Jørn Støvring op. Det giver dem mulighed for at hente en del point denne weekend og avancere i det samlede oldboysmesterskab.
Desuden vender Steffen Larsen, Jimmy Bob Søgaard Jensen, Mikkel Gregersen og Jørn Støvring tilbage i den kommende weekend til endnu engang at køre med om pointene i klassen.
Lidt specielt ved dette løb er det, at der køres fredag og lørdag. Her får kørerne mere køretid end til de danske løb, med to løb af 30 minutters varighed, samt to kvalifikationer.
Tidsplanen for dagene er som følger (med forbehold for ændringer):
Fredag:
Træning: 9.50
Kvalifikation: 11.15
Heat 1: 14.45
Lørdag:
Kvalifikation: 8.00
Heat 2: 10.35
Vejrudsigten lover høj sol og varme grader, så husk det gode humør, de hurtige biler og en masse vand. Vi ses på Lausitzring.
Agnes S