Kørerforeningen Gr. N og Yokohama 1600 Challenge har gennem de seneste mange år oplevet en fantastisk opbakning fra kørere og hold, og har ofte været den største klasse deltagermæssigt på banen ved adskillige løbsweekender.
Den udvikling vil vi rigtig gerne holde fast i, og helst bygge videre på.
Klassen har altid været en god blanding af nye biler og lidt ældre biler. Der har været en god udskiftning/nytilgang af biler og bilmodeller, og mange af bilerne har vi set år efter år. Selvfølgelig er der nogle biler der skifter til andre klasser eller andre grene af sporten, mens andre biler er kommet fra andre klasser og nu deltager i Yokohama 1600 Challenge.
Hvis vi kigger tilbage gennem årene, så er der bl.a. kommet biler til fra Toyota Corolla Cup i midt 80’erne, Saxo Cup fra midt 90’erne og Suzuki Swift Challenge fra midt til slut 00’erne.
Denne ”fødekæde” er desværre blevet brudt, da disse klasser er uddøde, og ingen andre klasser pt. i Dansk Motorsport følger eller bare er i nærheden af Gruppe N reglementet.
Derfor er der heller helt så stor tilgang af nye biler til klassen som der tidligere har været.
Det er noget som Kørerforeningen Gr. N kigger på med alvor, da vi gerne vil se en konstant udvikling af klassen.
Foto: JJ Media
Vi bliver jævnligt kontaktet af kørere der gerne vil ud at køre i klassen, men ikke lige har 50.000 eller mere til at købe en af de nyere og dyre biler.
Vi må også erkende at Peugeot 106 og Citroen Saxo modellerne i år runder de 20 år, så derfor kunne det også være rart med lidt nyere materiel, men som stadig billigere end det som Suzuki Swift og Peugeot 207 aktuelt koster.
Aktuelt er der 11 forskellige bilmodeller på startlisten til 2017 sæsonen, men det vil vi selvfølgelig gerne udvide til endnu flere.
Der er faktisk 26 modeller der er godkendt til klassen, og man kan altid ansøge om at få nye med på listen.
Bilmodeller som eksempelvis Citroen C2, Ford Fiesta 1,6 TI VTC, Peugeot 206 S16, Toyota Yaris og VW Polo 3 GTI modellerne er nogle som vi tidligere har set i klassen, men ikke set de seneste par sæsoner.
Står der mon nogle af disse i Gruppe N trim rundt om i landet, eller er der nogen som har mod på at bygge sådanne racerbiler?
Prissegmentet som pt. er kraftigt efterspurgt er biler til 20-45.000kr – men dem er der aktuelt ikke nogen til salg af. Eller også er de så godt brugte at man skal proppe næsten ligeså mange penge i dem, for at gøre dem konkurrencedygtige igen.
De 5 modeller som vi nævner, er nogen som det kan lade sig gøre at bygge for billige penge – og til omkring 40.000 eller endda under. Langt de fleste af bilerne i klassen er tidligere gadebiler, så det behøver ikke at være nogen speciel fabriksbygget racerkarrosse, der har kostet flere hundrede tusinder af kroner, som man ser det i andre klasser.
Foto: JJ Media
At man ikke behøver at have nyeste materiel for at kunne gøre sig gældende i klassen, har vi set på det seneste, hvor en Peugeot 106 GTI fra 1998 vandt mesterskabet i 2015, og en Peugeot 106 Rallye tog en Pole Position i 2016. Kodeordet er at bilerne er velholdte, og så kan de også blande sig i toppen af Yokohama 1600 Challenge.
Det kan jo være at der står en rigtig velholdt bil og putter sig et sted derude i landet, eller nogen som har mod på at bygge nogle nye racerbiler, som så kan sælges til disse penge.
Hvis der skulle være nogen som har mod på at bygge en turbobil mere til klassen, er det selvfølgelig også noget at der kan bruges – men vi ved godt at sådanne biler aktuelt nok ligger tættere på 100.000 end de 50.000.
Så det er primært de billigere biler at vi efterspørger. Men uanset hvilken prisklasse at du har en Gruppe N 0-1600 bil stående, kan den selvfølgelig bruges, så længe at den overholder reglementet.
På www.yokohamacup.dk har vi vores egen opslagstavle, hvor alle de biler som aktuelt er til salg til Yokohama 1600 Challenge findes.
Har du mod på at bygge en racerbil eller har du en som du gerne vil sælge, så kontakt brian@blom-motorsport.dk allerede i dag. Så kan han vejlede dig nærmere omkring det.