Dramatik på Jyllandsringen

Der var masser af dramatik på Jyllandsringen, da Yokohama 1600 Challenge kørte deres 2. afdeling af DIF Danmarksmesterskabet.

Konkurrencen var tæt efter den første løbsweekend på Padborg Park, så der var ikke langt mellem konkurrenterne i mesterskaberne.

Mathias Valentin lå i front af Danmarksmesterskabet, mens Jesper Gregersen havde kørt sig til en 2. plads på Padborg Park efterfulgt af Steffen Larsen. Men pointene i top 10 var generelt så tæt, at der ikke skulle meget til for at vende op og ned på mesterskabsstillingerne. Og det blev også en blandet weekend for flere af kørerne og deres teams. Og da Steffen Larsen ikke deltog i Yokohama 1600 Challenge, men derimod stillede op i DTC, var der allerede gode muligheder for at rykke frem i den samlede stilling.

I træningen lørdag formiddag tegnede det til endnu at blive en succesrig weekend for de to i toppen. Mathias Valentin og Jesper Gregersen lagde godt ud i træningen, og kørte de to hurtigste tider hjem. Jesper Gregersen med en tid på 1:20,747 og Mathias Valentin med en tid på 1:20,828 så ikke meget skilte dem ad. De var tæt efterfulgt af Mike Steffen Hansen i den blå Suzuki Swift Sport. Under træningen måtte Jan Vestergaard en tur i sandkassen for enden af langsiden, men også Lucas Sommerlund måtte en tur af banen i svinget efter publikumslangsiden. Der var ikke sket skade på bilerne, så da det værste sand var børstet væk, var begge biler atter klar igen til lørdagens kvalifikation.  

Foto: Agnes Straarup

Der var lagt optil endnu en tæt omgang race. Her ses Mike Hansen (#98), Jørn Vestergaard (#56), Jimmy Bob Søgaard Jensen (”29) med Henrik Eilertsen (#20) og Mathias Valentin (#5) lige i hælene.

 

Det blev en tæt kvalifikation, hvor Mathias Valentin i front kørte den hurtigste tid ind. Jesper Gregersen som ellers var hurtigste mand under træningen måtte se sig slået, og skulle derfor starte som 2´er og havde dermed ydersiden af banen, når feltet efter starten ville køre ind i første sving for enden af langsiden. Disse to havde lige i hælene Mads Østerbro, som også havde gjort det godt i træningen, men en ærgerlig fejl kostede ham 3. pladsen i kvalifikationen, da han efterfølgende blev udelukket fra kvalifikationen pga. manglende kort i sin datalogger. Det betød at han i heat 1 søndag skulle starte bagerst i feltet. Mikkel Njor, Mirza Lovic og Jørn Vestergaard lå også fint med i kvalifikationen og med de seks første køreres kvalifikationstider, var der virkelig lagt op til et intenst første heat. I midten af feltet lå kørere som Lucas Sommerlund, Sebastian Hove og Oliver Rømer. 3 rookiekørere, som med fine tider i kvalifikationen godt kunne gå hen og overraske i søndagens heats.

I den tungere ende af kvalifikationen lå Mikkel Gregersen, Patrick Jensen, Jørn Støvring og Lars Christensen. Mikkel Gregersen som i denne sæson har fået en ny bil har endnu ikke fundet farten i sin Volkswagen Scirocco, og måtte derfor starte fra syttende position. Patrick Jensen havde haft problemer med sin Peugeot 106 rally og de havde arbejdet meget med bilen siden Padborg Park, men problemerne så ud til at fortsætte denne weekend med en startposition til heat 1 som nr. 18 i rækken.

Søndag kom solen frem og viste sig fra sin fineste side. Kl. 12:45 var alle i feltet så klar til heat 1, og der var som sagt lagt op til gode kampe. Starten gik og alle mand kom igennem første sving for enden af langsiden, men herefter skete der desværre flere uheld, dog uden personskade.

Foto: Agnes Straarup

Der var tryk på i svinget for enden af langsiden da starten gik til heat 1.

Mathias Valentin udnyttede til gengæld flot sin poleposition og kom godt fra start efterfulgt af Mikkel Njor, Henrik Eilertsen og Jesper Gregersen. Allerede på første omgang skete der ulykker og det betød at både Patrick Jensen og Jørn Støvring måtte udgå efter lidt kontrovers op i mod start og mål langsiden. Og i svinget efter publikumslangsiden var der også problemer, her holdte Anders Straarup parkeret i sin gule Honda CRX, efter at have været i kontakt med Sebastian Hove. Ulykkerne udløste en safetycar og en del arbejde for banens folk inden løbet atter kunne frigives. Men men der gik ikke mange omgange før at den var gal igen. Denne gang var det Mikkel Gregersen, der på langsiden havde parkeret sin VW Scirocco i  væggen ind mod pitten, pga. væske der lå spildt fra tidligere uheld på banen. En ærgerlig start og slutning på heat 1, som altså endte efter safetycar for de resterende kørere.

Foto: Agnes Straarup

Et heat 1 der for det meste uheldigvis var præget af safetycar.

Lucas Sommerlund udgik også i heat 1, da han havde problemer med en knækket støddæmper, han listede dog bilen i pit på fjerde omgang.

Efter et knap så interessant heat 1, var der mange kørere som håbede på mere race i heat 2. Men inden da måtte en del mekanikere og teams i gang med at reparere biler, hvis det overhovedet skulle lykkedes at kunne deltage i søndagens 2. heat.

I heat 2 bliver startrækken som altid ændret lidt, da de bedste 8 kørere fra heat 1 vendes om, så nr. 1 starter som nr. 8 og omvendt. Det betød at Mike Steffen Hansen havde poleposition efterfulgt af Jimmy Bob Søgaard Jensen, Jørn Vestergaard Mikkel Njor og Mirza Lovic. Mads Østerbro havde kørt sig fra sidste startposition i heat 1 op som 10´er, hvor han dermed også skulle starte i heat 2. Lige i hælene havde han Kenneth Thomsen, Lukas Staub og Sebastian Hove. De kørere som udgik i heat 1 blev alle klar til heat 2 på nær Jørn Støvring, som havde så store skader på bilen, at den ikke kunne nå at blive klar til søndagens 2. heat. Så bagerst i startrækken holdte Mikkel Gregersen, Lucas Sommerlund, Anders Straarup og Patrick Jensen.

Heat 2 gik i gang og det viste sig hurtigt, at det blev et heat med en del overhalinger i kampen om de bedste placeringer. Forrest i feltet fik Mathias Valentin sig hurtigt kørt fra en 8. plads og frem, men han fik kamp til stregen af Mikkel Njor, som i det meste af heatet lå nr. 1. Jesper Gregersen sluttede, hvor han startede som 6´er, mens Henrik Eilertsen og Mads Østerbro begge fik sig kørt frem i rækken og dermed altså sluttede på henholdsvis 4. og 5. pladsen, mens Jørn Vestergaard sluttede på en flot 3. plads.

Foto: Agnes Straarup

Mikkel Njor gav Mathias Valentin kamp til det ternede flag.

Anders Straarup, Mark Backhausen og Lars Christensen fik sig til gengæld kørt lidt frem i rækken og sluttede henholdsvis 12´er, 13´er og 14´er, da de fik det ternede flag. Patrick Jensen fik en strafbane under heatet, da han blev idømt for tyvstart. Og Anders Straarup fik tildelt to strafbaner, som ligeledes blev afviklet under heatet som følge af for trængt kørsel mellem ham og Lars Christensen. 

Jimmy Bob Søgaard Jensen og Jan Vestergaard udgik begge i heat 2, efter ravage i svinget op mod start og mål langsiden. Kenneth Thomsen måtte efter nogle omgange køre i pit med tekniske problemer og han blev ikke den eneste, da Lucas Sommerlund igen havde problemer med den ene støddæmper, som betød at han heller ikke kunne fuldføre. Oliver Rømer fuldførte heller ikke heat 2 og parkerede på græsset på start og mål langsiden.

Foto: Agnes Straarup

Ravage mellem Jimmy Bob Søgaard Jensen i sin blå og røde Peugeot og Jan Vestergaard (#33) betød desværre at begge måtte udgå af heat 2.

Alt i alt en meget dramatisk weekend på Jyllandsringen for mange kørere. Men også en yderst succesrig weekend for Mathias Valentin, som udbygger sit forspring i det samlede Danmarksmesterskab foran Jesper Gregersen og Henrik Eilertsen.

Foto: Agnes Straarup

Mathias Valentin havde en succesrig weekend på Jyllandsringen.

Foto: Agnes Straarup

Vinderne af heat 2. Mathias Valentin øverst på podiet foran Mikkel Njor og Jørn Vestergaard.

I rookiemesterskabet ser det efter weekenden således ud at Henrik Eilertsen fører foran Sebastian Hove og Anders Straarup, dog kun adskilt af nogle få point.

I Oldboysmesterskabet har Henrik Eilertsen efter en flot weekend kørt sig op på første pladsen foran Kenneth Thomsen og Jørn Vestergaard.

Vi håber på knap så meget dramatik, når næste afdeling køres om ca. 5 uger på Padborg Park, til Midsommerløbet i weekenden den. 23-24 Juni. 

 

Agnes S

Dette indlæg blev udgivet i Nyheder. Bogmærk permalinket.